שלום רב, בעקבות שאלות שונות אני מציע פתיחת במה לדיון בשאלות של מורות. הבמה תפעל במידה ויתגלה עניין בכך. כל שאלה שתועלה תזכה להתייחסות, אני מקווה שגם יתפתח דיון. בברכה מוטי לקסמן
מורה צעירה מתלבטת / מוטי לקסמן
מורה חדשה שואלת אני מורה חדשה, יש לי הרבה שאלות. תחילה הייתי רוצה לדעת איך כדאי לי להתחיל את השנה? חלק הציעו לי כבר ביום הראשון ללמד וזאת על מנת שהילדים יבינו שהם באו ללמוד. אחרים הציעו לי להתמקד יותר בנושא של הרגלי למידה. אני נוטה יותר לחשוב שאכן כדאי לי תחילה לערוך תיאום ציפיות , אפילו לבנות ביחד עם התלמידים 4 או 5 כללים. ובימים הראשונים יותר להתמקד בנושא זה. אני מקווה שזה יחסוך לי בעיות בעתיד. מה דעתך?
<><><><><>
למורה צעירה לפני הכל לפני הכל, צפי בסרט מרגש, לא ארוך בקישור הבא http://www.makeadifferencemovie.com
למידה או ציפיות או הרגלי למידה
לטעמי זה לא נכון להציג את השאלה כבחירה בין למידה או הרגלי למידה או תיאום ציפיות. שאלה מתאימה יותר היא: מהו המינון המתאים ביותר לתלמידים וגם לך כמורה? בכל שלב ושלב, המינון צריך להיבדק; ובכל שלב ושלב יש גם למידה וגם הרגלי למידה וגם תיאום או מימוש ציפיות. ברור, בבית ספר צריך ללמוד, אבל גם חיים בו...
עקביות
חשוב מאוד להיות עקבית בניהול הכיתה ובארגון תהליך הלמידה. אבל, כלל זה מחייב תנאי הכרחי קודם: לשקול היטב כל החלטה או הנחייה, ואפילו אם זה נראה דחוף, למצוא זמן לשיקול שקט. ובשיקול-הדעת יש לבדוק מספר שאלות, למשל: מה המטרה של ההחלטה או ההנחיה? האם היא האפשרות היחידה או שקיימות חלופות? האם התלמידים ערוכים להחלטה כזו? מה עשויה להיות תגובתם? מה עשויה להיות תגובת ההורים? ועוד...
מפגש ראשון
אני מבין שאת אינך מכירה את התלמידים, לכן חשוב ביותר להתחיל בתהליך היכרות. לתהליך זה שני שלבים: א. במפגש הראשון המחנכת מנחה תהליך היכרות (אם את מעונינת אוכל לשלוח לך דוגמאות אחדות). ב. מהשבוע הראשון המחנכת נפגשת לשיחה אישית קצרה עם כל תלמיד ותלמידה. מטרת שיחונת זו להכיר התלמידים מעט יותר מאשר שמותיהם. רצוי שהשיחה תזרום באופן חופשי ותותאם לכל תלמיד ותלמידה בבחינת מה מעניין אותך? מה אתה רוצה לספר? למה עלי לשים לב? ועוד...
כללי תפקוד
חשוב מאוד להגיע לכללי תפקוד בכיתה. אבל לא להנחית אותם, ובוודאי לא בבת אחת. אני מאמין שהכללים צריכים להיקבע שלב אחר שלב, בשיתוף נכון של הלומדים.
<><><><><>
בברכת הצלחה מוטי